Dag 12, van Guilin naar Yangshuo

2 mei 2017 - Yangshuo, China

Dinsdag 2 mei 2017

Om 6.00 uur ging de wekker. Aankleden, koffers pakken, ontbijten om 7.00 uur en om 8.00 uur stond gids Jack ons op te wachten in de lobby van het hotel om onze koffers alvast op transport te zetten naar Yangshuo. Zelf gaan we vandaag met de boot van Guilin naar Yangshuo. Een boottocht van zo’n 4 uur.

Met een touringcar zijn we naar de plek gebracht waar 15! boten klaarliggen om honderden passagiers te verplaatsen van Guilin naar Yangshuo. Een grote toeristische lachfilm!

Elke passagier heeft, net zoals we dat al kennen van de trein, een eigen plek op de boot. Onze groep zit gezellig bij elkaar en het uitzicht is prachtig.
De boot heeft een onderdek, waar wij zaten, een middendek en een bovendek, vanwaar je een geweldig uitzicht hebt.
De 15 boten varen in een grote optocht gewoon achter elkaar aan. We lijken wel toeristen! Oh ja, dat zijn we ook.
Het eerste gedeelte was nog niet zoveel te zien, maar naarmate we verder voeren, zag de omgeving er steeds sprookjesachtiger uit. Enorm hoge en steile rotswanden, die voor een groot gedeelte zijn begroeid met allerlei groen. Als je die hoge bergen ziet, besef je pas hoe klein wij eigenlijk zijn!
Vier uur op de boot was lang genoeg. Het blijft natuurlijk prachtig al die steile bergen, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien en dus is vier uur lang genoeg.
Nadat alle boten aangemeerd waren, gingen we van boord. Langs het pad dat we moesten lopen, met alle andere toeristen, waren veel bedelaars, waarvan een groot aantal ook zichtbaar een lichamelijke beperking heeft. Voor de kinderen best heftig om te zien, maar de dames wisten het met hun kinderlogica ook wel te relativeren. Dat is best knap van de dames.

Van de gids moesten we onze handbagage voor ons dragen, want er was kans op zakkenrollerij. Jasmijn hield niet alleen haar eigen bagage goed in de gaten, maar ook dat van de andere groepsgenoten van ons.

We liepen zo’n 10 minuten tussen tientallen kraampjes door, waar allerlei souvenirs verkocht werden.

Toen de mensenmassa wat was afgenomen, liepen we verder het centrum van Yangshuo in, want ergens zou de bus staan, die ons naar ons volgende hotel zou brengen.
De gids wist een leuk chinees restaurant in het centrum, waar Nederlandse koks de fijne kneepjes van de Chinese kookkunst kunnen leren. Hier spreken ze redelijk goed engels.
We hebben verschillende specialiteiten besteld en heerlijk gegeten.

Met de bus zijn we verder gebracht naar ons verblijf voor de volgende 3 nachten: The Mountain Retrait in Yangshuo.
Dit is toch wel het meest prachtige verblijf, dat we tot nu toe gehad hebben. Hier kunnen we best wennen! Het hotel ligt in een adembenemend mooie omgeving. Onze kamer heeft airco en er staan 4 bedden naast elkaar! Hoe gezellig is dat! We hebben zelfs onze eigen patio, omdat we op de begane grond ‘wonen’.
En bij een subtropisch temperatuur, het geluid van een watervalletje op de achtergrond, een cappuccino naast mij, zit ik nu aan de waterkant te werken aan het reisverslag. De wereld staat hier even stil.

Vanavond om 18.45 uur is het weer verzamelen om naar een lichtshow in de bergen te gaan. Deze lichtshow is wel weersafhankelijk, dus het is nooit zeker of het door kan gaan.
De lichtshow wordt geregisseerd door de man die jaren geleden, tijdens de opening van de Olympische Spelen in Beijing de lichtshow verzorgd heeft. Ik ben benieuwd wat we te zien krijgen. Om ongeveer 21.30 uur zullen we terug zijn. Dan nog wat eten, douchen en slapen, want morgen gaan we een fietstocht maken!

Met een busje zijn we naar een openlucht theater gebracht, voor de lichtshow. We hebben geen idee wat we er van moeten verwachten en laten ons dus gewoon verrassen.
Inmiddels begon het schemerig te worden en we liepen achter onze gids, gewapend met een vlaggetje op een stok zodat hij goed zichtbaar was, aan richting de ticketverkoop. Op het plein voor het theater moesten we tussen de mensenmassa wachten totdat onze gids terug was.
Wat een drukte! Dat hadden we nooit verwacht! Al 10 jaar lang wordt deze lichtshow elke avond van de week opgevoerd voor 3000 man publiek! Er doen zo’n 600 mensen mee aan deze lichtshow!
Om 19.45 uur begon de show, het was inmiddels donker geworden buiten.
In de verte zag je de bergtoppen van de Karstbergen en daarvoor een enorm meer, waar de lichtshow uitgevoerd werd.
We hadden verwacht dat het een licht schouwspel zou zijn met laserlicht, waarbij de Karstbergen betrokken zouden worden, maar het was heel anders: Op het meer kwam een bootje aanvaren met daarop een punteraar en een zangeres, die met een heel hoge stem een Chinees lied zong. De boot werd verlicht, waardoor je alleen de boot met zangeres zag. Verder was alles donker (op de mobieltjes na van alle honderden mensen die voor ons zaten en foto’s maakten van het schouwspel.
Van links en van rechts kwamen steeds anders verlichte personen met boten op het meer. Het werd nu duidelijk dat er een liefdesverhaal gespeeld werd. En ja, natuurlijk hebben ze elkaar uiteindelijk gevonden! Het was heel mooi om te zien. Op de foto’s is het misschien niet zo goed te zien, maar hopelijk krijg je een beetje een beeld van hoe het was.

Na de show hebben we afscheid genomen van gids David. Hij heeft zelfs nog als afscheid een lied voor ons gezongen in het busje! Zo spontaan! Gisteren in de grot begon de rondleiding gids ook zomaar een lied te zingen! Daarna zijn we teruggebracht naar ons hotel.

1. Marcel:
    3 mei 2017
    Dag 11 en 12 in een keer gelezen. Het is en blijft heerlijk om te lezen wat jullie doen en hoe het er daar uit ziet. En vooral om te lezen hoe veel plezier jullie aan de rootsreis beleven
  2. Jan en Rita Nijhoff:
    4 mei 2017
    Weer leuk om te lezen,jullie zien heel wat.leuk hoor!
    Geniet er nog maar lekker van.