Dag 17, Zondag 7 mei, laatste dag Chengdu, Sichuan

7 mei 2017 - Chengdu, China

Vandaag werden we om 9.00 uur opgehaald door de gids en de chauffeur om naar de panda’s te gaan. Op ongeveer 40 minuten rijden van ons hotel ligt het Chengdu panda onderzoeks- en fokcentrum. Hier wordt het gedrag van panda’s onderzocht om te voorkomen dat de panda uitsterft. Het centrum ligt op een prachtige locatie tussen de bamboebossen.

De pandabeer leeft al miljoenen jaren en leefde in heel China en at toen niet alleen bamboe maar ook vlees. In de loop van de tijd zijn de leefomstandigheden drastisch gewijzigd waardoor de panda nu alleen nog maar in de provincie Sichan leeft. De pandabeer eet nu alleen nog maar bamboe. De pandabeer eet niet allerlei soorten bamboe, maar is erg kieskeurig. Een volwassen panda eet per dag zo’n 40 kg bamboe, waarvan het maar 20% kan gebruiken om de voedingsstoffen op te nemen. Het spijsverteringskanaal is namelijk niet ingesteld om alleen maar bamboe te eten. De overige 80% van de bamboe dat de panda eet, wordt met de poep uitgescheiden. De panda poept dus veel.
Over de hele wereld leven nog zo’n 1600 pandaberen. In het pandacentrum waar wij zijn geweest leven zo’n 160 panda’s van jong tot oud.
De jongste panda’s in het centrum zijn ouder dan een half jaar, maar jonger dan 1 jaar. Dat komt omdat de pandajongen alleen tussen juni en oktober geboren worden.
De meeste pandaberen leven in het wild in de bossen in de provincie Sichuan, waar ook Chengdu ligt. Als een panda in het wild 2 jongen tegelijkertijd krijgt, kan maar 1 jong het overleven. De moederpanda kan maar 1 jong tegelijk in leven houden en dat is al een hele klus, omdat een pasgeboren jong maar 100 gram weegt en erg kwetsbaar is in het wild.
Per jaar worden er zo’n 15 jongen geboren in het onderzoekscentrum.
De pandabeer lijkt een luie beer. In de ochtend is de panda het meest actief, om daarna de rest van de dag te slapen. In werkelijkheid is de panda geen luie beer, maar spaart het zijn energie om voldoende te kunnen eten. Zou de panda dat niet doen, dan kan het niet overleven.

In het park zijn naast de reuzenpanda’s ook de rode panda’s te zien. Dit zijn veel kleinere beren, effen rood/bruin van kleur met een lange pluizige staart. Dit soort is agressief en lijkt op een wasbeer. De rode panda kan makkelijker overleven, omdat het naast bamboe ook fruit en vlees eet. Hierdoor is de overlevingskans veel groter.

Het derde dier dat te vinden is in het park, is de pauw. De pauw leefde vroeger al op de plek waar het panda onderzoekscentrum gebouwd is en daarom mogen de pauwen er ook blijven wonen.

We vonden het erg leuk om de pandaberen in het echt te zien. Het is gek. Je weet dat je nog nooit een pandabeer in het echt hebt gezien, want in de Nederlandse dierentuinen kwamen ze tot voor kort niet voor, maar aan de andere kant zijn ze zo vertrouwd als je ze ziet. Gewoon omdat je de panda’s zo vaak op televisie etc. hebt gezien.

De middag waren we vrij tot 17.30 uur. Daarna werden we weer opgehaald om te gaan eten in een chinees restaurant. De laatste keer deze reis, want morgen gaan we weer naar huis.
Na het eten zijn we doorgereden naar een Facechanging voorstelling. Dit is een afwisselende show met acrobatiek, vuurspuwen en Chinese opera.
De show duurde 1,5 uur en was een typisch Chinese show met prachtige kleding en lichttechnieken. Het verhaal was een typisch Chengdu verhaal: In Chengdu is het zo dat de man eigenlijk niet zoveel te vertellen heeft en de vrouw de baas is. De man hoort zijn vrouw te gehoorzamen. Het verhaal in de show ging over een man, die het liefst zijn vrije tijd doorbrengt in een van de vele theehuizen om Majongh te spelen, maar hij verliest telkens zijn geld. Zijn vrouw wordt steeds bozer en de man wordt gestraft door zijn vrouw. Hij moet allerlei acrobatische opdrachten uitvoeren. Maar het lukt hem allemaal, wat zijn vrouw niet verwacht.
Een ander deel van de show had te maken met vingervlugheid, waarbij telkens de prachtig geklede personen binnen 1 seconde van masker veranderden. Mooi om te zien.

Morgen gaan we naar huis. Onze reis zit erop en dat is goed. We hebben 18 dagen een heel druk programma afgewerkt en zo langzamerhand beginnen we echt moe te worden. Het hoogtepunt van de reis was natuurlijk het bezoek aan de geboorteplaats en het tehuis van Jasmijn. De dagen daarvoor en daarna hebben we geprobeerd om Jasmijn en Matthijs kennis te laten maken met China. We hebben veel gezien en veel gedaan. Het was een reis om nooit te vergeten, maar we zijn ook wel weer blij om morgen naar huis te gaan.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marcel:
    7 mei 2017
    Ik zal jullie reisverhalen missen, was toch iedere dag leuk om jullie verhalen te lezen.
    Toch is het fijn om weer naar huis te gaan, naar je eigen plek.
    De foto's van de panda's zijn geweldig (alle foto's) . Goede reis en gezonde thuiskomst
  2. Marc & Odi Milou&Sil:
    7 mei 2017
    Het was inderdaad een behoorlijk druk programma wat jullie hadden. Het is omgevlogen maar zeker de moeite waard geweest denk ik. Bedankt voor de mooie verslagen en dat we met jullie "mee hebben mogen reizen" . Een hele goede reis terug en we gaan zeker iets met mekaar afspreken. Groetjes van ons viertjes uit Velden.
  3. Zandrie en Anja:
    Lieve mensen,
    We hebben net jullie laatste verslagen en foto`s gelezen en gezien. PRACHTIG!!!!!
    Wat hebben jullie ons de laatste 18 dagen veel laten lezen en zien over China.
    En wat hebben we er van genoten. Bedankt daar voor. Wij hebben er ook veel van geleerd.

Het was voor jullie een werkvakantie. Maar fijn dat de kinderen de geboorte plaats en het tehuis van Jasmijn nu ook hebben gezien. Dat was wel heel speciaal.

Nu vertrekken jullie morgen weer naar Nederland. Wat heel fijn is.
    We willen jullie een goede reis toewensen. En nogmaals bedankt voor alle verslagen.
    Liefs van ons
  4. Jan en Rita Nijhoff:
    7 mei 2017
    Bedankt voor de leuke reis verhalen,het was heel leuk een heel klein eindje met jullie mee te reizen.
    We kunnen ons voorstellen dat jullie moe zijn, neem maar lekker de tijd nog wat uit te rusten als jullie thuis zijn, en dan lekker na genieten.
    Een hele goede thuisreis en natuurlijk weer Welkom in Nederland.
    Lieve groeten van ons.
  5. Johan, Leidy, Iris en Fleur:
    7 mei 2017
    Super om jullie reisverslagen te lezen. We wensen jullie een goede terugreis en slaap lekker weer bij in Nijverdal. Groeten van ons.