Dag 13, Yangshuo

3 mei 2017 - Yangshuo, China

We hebben een prima nacht gehad in de Mountain Retreat in Yangshuo.
De Mountain Retreat is een landelijk gelegen hotel pal aan de Yulong rivier en omgeven door karstbergen.
De Yulong rivier is rustiger dan de Li rivier en er is minder stroming. Hierdoor is het goed varen met een bamboevlot. Ook kan hierin gezwommen worden. De Yulongrivier is niet diep. De Li rivier stroomt tussen Guilin en Yangshuo en is 83 km lang. Hier varen de grote cruiseboten, waar ook wij op gevaren hebben.

Het hotel wordt gerund door jonge mensen uit de omliggende dorpjes. Een groot deel van deze mensen zijn minimaal opgeleid en spreken geen engels. In de Mountain Retreat krijgen deze mensen de kans om zich te ontwikkelen in het horecavak en leren engels. Alles in een zeer gemoedelijke sfeer en omgeving.
Ook de meubels worden zelf gemaakt van de bamboe die in de omgeving groeit.
Alles is te koop: zie je iets in je hotelkamer, wat je zou willen kopen, dan kun je dat doorgeven aan de receptie.
Zo heeft Matthijs een versterker gevonden in onze hotelkamer. Deze versterker is gemaakt van bamboe, zo’n 40 cm lang met een doorsnede van bijna 10 cm. Aan de bovenkant zit een gleuf, waar je je mobiele telefoon in kunt zetten. De holle bamboe staaf fungeert als versterker bij het afdraaien van muziek. Het klinkt nog best goed ook!
Van de verkoop van producten wordt 5 % gedoneert aan het China-US Medical Foundation. Ook houdt het hotel zich bezig met de wettelijke zaken rondom het verbeteren van lokale initiatieven en het steunen van andere lokale ondernemingen. Goed bezig! zeggen wij!

Yangzhuo heeft een subtropisch klimaat met een gemiddelde temperatuur van 24 graden Celcius. Er leven veel dieren in het wild en er is veel natuurlijke fauna. Het weer kan erg snel wisselen. Er is een hoge luchtvochtigheid. De donder tijdens een onweersbui klinkt heel hard zo tussen de bergen. Dat hebben we afgelopen nacht gehoord. Er is toen veel regen gevallen.

Het muggenseizoen is van april tot september; elk huisje/kamer heeft horretjes in de deur en in de raamkozijnen. Dat is goed geregeld. Overdag hebben we weinig tot geen last van muggen, maar ’s avonds is het wel nodig om je in te smeren met Deet. Tot nu toe is de opbrengst 3 muggenbulten voor Jasmijn en 5 voor Matthijs.

Tussen juni en september is het het warmst en dan zijn de slangen het meest actief, vooral in de avond. Geadviseerd wordt om ’s avonds tijdens het wandelen door hoog gras en in het bos je ogen goed open te houden. Als je toch gebeten wordt, moet de wond uitgespoeld worden met water en moet er direct medische hulp ingeschakeld worden.

Tussen september en november wordt het koeler en worden de bijen en wespen actief. Geadviseerd word om bijen- en wespennesten en zwermen te vermijden. Dat lijkt ons een goed idee.

The Yulong en Li rivieren die hier stromen, kunnen na flinke regenval wel tot 3 meter boven het normale peil uitkomen. De rivieren zijn dan door de sterke stroming erg gevaarlijk. In China kan ongeveer 25 % van de mensen zwemmen. De overige 75% leert het niet, omdat de meerderheid in de steden woont en daar zijn weinig rivieren en meren.

In de omgeving van Yangshuo zijn verschillende grotten te bezoeken; de Silver Cave, de Gold Water Cave, de Dragon Cave en de Moon water Cave.

Deze grotten hebben we niet bezocht, vanwege het drukke programma dat we al hebben. Op Internet is voor de liefhebbers vast informatie te vinden over deze grotten.

Vandaag hebben we een country fietstocht gemaakt van 3 uur. Om 9.00 uur was het verzamelen en stonden er 6 fietsen klaar. Deze zijn door een klein 3-wielig vrachtwagentje bezorgd. Het wachten is op de andere 7 fietsen.
Het formaat van de fietsen is afgesteld op de lengte van de Chineze mensen. Voor de jongste kinderen te groot en voor een Westerse volwassene (de langste vader in ons midden in 195 cm) veel te klein. Eerst werden alle fietsen zo goed en zo kwaad als dat ging afgesteld per persoon. Er waren geen kinderfietsen beschikbaar, want kinderen fietsen niet vanwege de afstanden. Veel volwassenen kunnen ook niet fietsen, dus we waren wel een bezienswaardigheid met ons dertienen.
De tocht ging tussen de rijstvelden door, langs dames die de was deden in de rivier, tussen de karstbergen door, richting Moon Hill. Moon Hill is een van de bekende karstbergen, die een natuurlijke opening in de berg heeft, die de maan uitbeeldt. Deze berg konden we beklimmen, zo’n 800 treden omhoog om van het uitzicht te genieten.
Dit hebben we niet gedaan, omdat het merendeel van onze groep hier niet voor in de stemming was. Hoe dat kwam? Tja, niks gewend zullen we maar zeggen. De fietsen waren niet goed, het pad was te ruw, er waren modderplassen, waar we te voet met de fiets doorheen moesten, te warm etc. Alleen wij en het vriendinnetje van Jasmijn genoten van de fietstocht en namen alles wat op ons pad kwam gewoon voor lief. Je kunt immers niet verwachten dat er een spik en span fietspad tussen de rijstvelden doorloopt… Het was prachtig. We kwamen langs veel graven aan de voet van de verschillende bergen. Er is niet een begraafplaats en de gids legde uit dat het dorp van iedereen is en de doden mogen dan ook overal begraven worden. Aan de graven hingen rode vlaggetjes en er lag gebruikt vuurwerk bij. Dit doen de nabestaanden elk jaar met het Chinees Nieuwjaar; vuurwerk afsteken tegen de boze geesten en rode vlaggen ophangen voor geluk en voorspoed in het hiernamaals. De mensen in de dorpen worden begraven in een graftombe, de mensen in de stad worden vanwege ruimtegebrek gecremeerd. Sommige graftombes zijn gemaakt van opgestapelde bakstenen, deze zijn van de arme families. De tombes met een echte grafsteen zijn van de rijke families.

Na deze barre fietstocht, wat echt wel heel erg meeviel, hebben we geluncht bij The Giggling Tree. Dit is een bed&breakfast van een Nederlands stel, die na een aantal jaren zelf als gids de fietstochten begeleid heeft, besloten heeft om in Yangshuo een bed & breakfast te beginnen. Dit doen ze nu een aantal jaren. Vanwege de kinderen, gaan ze wel weer terug naar Nederland omdat het onderwijs in Nederland beter is, dan in het afgelegen Yangshuo. De kinderen zitten momenteel ter voorbereiding op een half internationale school in Guilin.

De rest van de dag waren we vrij en hebben heerlijk in de tuin van het hotel gezeten en gegeten. Het lijkt wel vakantie!

Morgen hebben we een vrije dag en gaan we met de groep naar het centrum van Yangshuo om te shoppen en te eten. Een vader gaat niet mee, hij lijkt tegen een longontsteking aan te zitten. De shuttlebus gaat om 12.30 uur en rijdt ‘s middags 3 x. De laatste keer rond 18.00 uur. Willen we later terug, dan zullen we met een taxi moeten. Tot morgen!

1. Jasmijn Veldkamp:
  2. Jasmijn Veldkamp:
  3. Jasmijn Veldkamp:
  4. Marcel:
    4 mei 2017
    Die fiets tocht is jullie wel toe vertrouwd, niet zeuren gewoon doen leuk. Zo ken ik patrick namelijk wel, hoop ik. Veel plezier met het shoppen ook een heerlijke bezigheid.
  5. Jan en Rita Nijhoff:
    4 mei 2017
    Weer een leuk verslag,veel plezier morgen.
  6. Zandrie en Anja:
    4 mei 2017
    We hebben weer genoten van de laatste 2 verslagen die we net hebben gelezen. Hopen dat het met Patrick goed gaat met zijn longen. Goed dat jullie nu niet in Peking zitten. We hoorde hier op het nieuws dat daar een grote zandwolk uit de woestijn boven hangt. De lucht is daar 65% meer vervuild dan de dagen met smog. Maar jullie hebben heerlijk in schone lucht gefietst .Nu nog genieten van de laatste dagen.