Dag 14, laatste dag in Yangshuo

4 mei 2017 - Yangshuo, China

Vandaag hebben we een vrije dag, dus we beginnen met uitslapen tot 9.00 uur. Behalve Patrick natuurlijk, want hij heeft altijd de vroege ploeg. Om 6.30 uur zat hij al buiten en een van de housekeepers maakte daar al een opmerking over: Nu heb je vakantie en dan ga je zo vroeg uit bed?
Matthijs, Jasmijn en Coriene hadden er helemaal geen moeite mee, om tot 9.00 uur te slapen. Heerlijk!

Om 12.30 uur vertrekt er een shuttlebus van ons hotel naar het centrum van Yangshuo. Dat hebben we gisteravond besproken bij de receptie. De shuttlebus kun je 3 x per dag laten rijden en de laatste bus rijdt om 17.00 uur terug naar het hotel.
Wil je later terugkomen, dan moet je een taxi bestellen.
Van 12.30 uur tot 17.00 uur rondlopen in het centrum, leek ons lang genoeg, dus we hebben de bus van 17.00 uur besproken.

Het centrum van Yangshuo is ontzettend toeristisch. Souvenirwinkel aan souvenirwinkel staan naast elkaar en verkopen precies dezelfde artikelen voor dezelfde prijs. Zo'n souvenirwinkel staat en hangt vol met allerlei bontgekleurde hebbedingen. Prullaria waar je thuis niets mee kunt en het is echt zoeken naar iets, waarvan je denkt: nou ja, dat is misschien wel een leuk souvenirtje.
Jasmijn heeft een selfie-stick gekocht, Matthijs een of ander ronddraai speelgoedje en Coriene een klein hangend horloge met secondenwijzer, wat wel handig is voor mijn werk. Die van mijzelf ben ik namelijk al heel lang kwijt.

In Yangshuo lopen heel veel straatverkopers, die proberen hun waar aan de man te brengen. Ook zij verkopen allemaal hetzelfde. Ze zijn flink opdringerig, want zo gauw je even stil blijft staan of ergens naar wijst, heb je ze bij je staan.
Er was er zelfs een bij die redelijk wat Nederlandse woordjes sprak. Hier komen vast veel Nederlandse toeristen.
We hebben wat gegeten en gedronken op een van de terrasjes en ook hier werd je constant lastiggevallen door straatverkopers. Blijkbaar wordt dat getolereerd door de restauranthouders. Zowel links als rechts heb je tijdens het eten iemand naast je staan, waarbij de een op een fluitje blaast en de ander een kikkergeluid maakt door met een stokje over een houten kikker te vegen. Geef je aan geen belangstelling te hebben, dan komen de kaarten, boeken of andere spullen voor de dag.

In een supermarktje hebben we nog wat gekocht voor morgen, als we met het vliegtuig naar Chengdu gaan.
Stipt om 17.00 uur stond de chauffeur op de afgesproken plek om ons terug te brengen naar het hotel.

Na aankomst bij het hotel, zijn de mannen aan de waterkant gaan zitten met een pilsje. De dames kwamen er later ook bij. Om 19.00 uur zijn we buiten gaan eten.
Morgen worden we om 6.30 uur opgehaald om naar het vliegveld in Xianxi te gaan voor de binnenlandse vlucht naar onze laatste bestemming in China: Chengdu.
De koffers gaan steeds moeilijker dicht en worden steeds zwaarder. Hopelijk wegen ze nog geen 20 kg, want dat is het maximale gewicht voor een binnenlandse vlucht.

Na het eten hebben we betaald en alvast uitgecheckt. De sleutels van onze kamer mogen we morgenvroeg gewoon achterlaten in de kamer.
Matthijs heeft de bamboeversterker die in onze kamer staat gekocht.
Bij het uitchecken kregen de meisjes alle vier een chinees etuitje/toilettasje met chinees borduurwerk. In het toilettasje zat een biljet van 1 yuan. Lief!!

Voor wie ooit van plan is om een rondreis door China te maken, dan mag Yangshuo zeker niet ontbreken. Jammer dat we hier niet langer zijn, want het is zelfs mogelijk om een dagje mee te lopen met de locals, de lokale inwoners. Helpen op het rijstveld, theebladeren plukken, samen lunchen etc. Echt leuk!